Вступ -

Перейти к контенту

Главное меню:

Вступ


Модест Петрович Мусоргський народився 9 березня 1839 року у селі Карево Торопецкого повіту (Росія). Дитячі роки провів у маєтку батьків; з шести років Мусоргський почав займатися музикою під керівництвом матері.
В 1849 поступив у Петропавловську школу в Петербурзі, в 1852–1856 вчився у Школі гвардійських підпрапорщиків. Одночасно брав уроки музики в піаніста А. А. Герке. В 1852 був виданий перший твір Мусоргського — полька для фортепіано «Підпрапорщик». В 1856–1857 він познайомився з А. С. Даргомижським, В. В. Стасовим і М. А. Балакірєвим, які вплинули на його загальний і музичний розвиток.
Наприкінці 1850 — початку 1860-х рр. Мусоргський написав ряд романсів й інструментальних творів, у яких уже виявилися своєрідні риси його творчої індивідуальності. До середини 1860-х рр. формується світогляд Мусоргського як мистця-реаліста, близького ідеям революційних демократів.
Звертаючись до актуальної, соціально загостреної тематики народного життя, він створив пісні й романси на слова М. О. Некрасова, Т. Г. Шевченка, А. Н. Островського й на власні тексти. Багатством і соковитістю звукових фарб вирізняється симфонічна картина «Ніч на Лисій горі» (1867), створена за мотивами народних казок і легенд. Сміливим експериментом стала незакінчена опера Мусоргського «Одруження» (на незмінений текст комедії М. В. Гоголя, 1868), вокальні партії якої засновані на безпосереднім відтворенні інтонацій живої розмовної мови. Всі ці роботи підготували Мусоргського до створення одного з найбільших його творінь — опери «Борис Годунов» (за трагедією О. С. Пушкіна).
В 70-х рр. Мусоргський працював над грандіозною за задумом «народною музичною драмою» з епохи стрілецьких бунтів кінця 17 століття «Хованщина», ідея якої була йому підказана В. В. Стасовим, і комічною оперою «Сорочинський ярмарок» (за повістю Гоголя, 1874-80).
У 1874 р. композитор пише фортепіанну сюїту «Картинки з виставки», присвячену пам’яті художника й архітектора Віктора Гартмана. Твір складається з 10 п'єс та інтермедій:
1. Гном.
2. Старий замок.
3. Тюїльрійський сад. Сварка дітей після гри.
4. Бидло.
5. Балет невилуплених пташенят.
6. Два євреї, багатий і бідний.
7. Лімож. Ринок. (Велика новина).
8. Катакомби. Римська гробниця.
9. Хатка на курячих лапках. (Баба-Яга).
10. Богатирські ворота. (У стольному граді Києві).
В останні роки життя Мусоргський переживав важку депресію, викликану невизнанням його творчості, самітністю, побутовими й матеріальними утрудненнями. Помер він у бідності в Ніколаєвському солдатському госпіталі.
 
Назад к содержимому | Назад к главному меню